Nationell
Lärandegrupp Nationell består av följande aktörer:
- Riksidrottsförbundet, Jonnie Nordensky
- Orienteringsförbundet, Joacim Ingelsson
- Naturvårdsverket, Sanja Kuruzovic och Camilla Näsström
- Naturskyddsföreningen, Hannah Wallin
- Svenskt friluftsliv, Elisabeth Rytterström
- Havs- och vattenmyndigheten, Maria Åslund
- LRF, Angelica Billevik
- Skogsstyrelsen, Mattias Sandberg
- Forskare: Dimitri Ioannides och Cecilia de Bernardi, Mittuniversitetet och Marie Stenseke Göteborgs universitet
- Facilitator: Åsa Sund
På gång i lärandegruppen:
Under 2022 har gruppen fokuserat på tre aktiviteter...
Kunskapsöversyn
- Vi tar fram en kunskapsöversikt som olika aktörer kan vända sig till i frågor som rör idrotten och friluftslivets påverkan på mark och vatten. Den inkluderar både kunskap från forskning och empiriska erfarenheter från organisationerna i gruppen.
Ramverk/guide för bedömning av ekologisk påverkan
- Målet är att få fram något verktyg/konkret som gör att arrangörer, förvaltare och andra kan göra en översiktlig bedömning av ekologisk påverkan.
- Vi arbetar nu för att säkerställa resurser för att ta fram ett ramverk/guide, för att bedöma idrottens och friluftslivets påverkan på mark och vatten.
- Den nationella lärandegruppen bidrar med förslag till innehåll och upplägg, och kommer att fungera som bollplank under arbetet med sikte på att öka användbarheten.
Scenarioarbete
- Lärandegruppens huvudfokus under året har varit ett scenarioarbete om hur vi tror att efterfrågan på och önskemål om användning av mark och vatten kommer utvecklas utifrån ett idrotts- och frilutslivsperspektiv och hur de kan tänkas påverka planering och styrning mot ett hållbart nyttjande.
- Arbetet har sammanfattats i ett arbetsdokument som heter Mot en hållbar användning av mark och vatten för idrotts- och friluftslivet år 2030. Ett scenarioarbete. Tanken är att det ska bli en rapport i Mistra Sport & Outdoors rapportserie och spridas till berörda aktörer inom idrotten och friluftslivet.
- Återkoppling och vidareutveckling:
- Under senare delen av hösten hoppas lärandegruppen kunna samla in återkoppling på arbetsdokumentet från övriga deltagare inom Mistra Sport and Outdoors och efter det vidareutveckla arbetsmaterialet.
- Gruppens scenarioarbete har även legat till grund för en scenariovandring som inledde årets Tankesmedja för Friluftsliv. Syftet med vandringen var att ge deltagarna en tankeväckande start genom att de tillsammans fick uppleva och diskutera viktiga framtidsfrågor för friluftslivet. De olika händelserna och diskussionsfrågorna längs vägen var inspirerade av lärandegruppens scenarioarbete. Lärandegruppens arbetsdokument skall även skickas ut till Tankesmedjans alla deltagare med förhoppningen att få tillbaka återkoppling i syfte att vidareutveckla arbetetsmaterialet.
Kommunikation och sociala medier – längre fram.
- Hur kan kommunikation och sociala medier bidra till hållbar användning av mark och vatten utifrån ett idrotts- och frilutslivsperspektiv? Denna fråga har lägre prioritet, åtminstone inledningsvis.