Mistra Sport & Outdoors deltog på Sustainable Fashion Week
Mistra Sport & Outdoors arrangerade ett öppet webbinarium om cirkulära initiativ hos tillverkare i friluftsbranschen under Sustainable Fashion Week. Webbinariet genomfördes inom ramen för Friluftslivets år och tillsammans med Houdini och går nu att se i efterhand.
Cirkulära initiativ i friluftsbranschen
Vilka cirkulära initiativ (efter tillverkningsfasen) finns hos tillverkare av friluftsprodukter? Louisa Swenne, doktorand i forsknings- och samverkansprogrammet Mistra Sport & Outdoors, har kartlagt initiativen och delat upp dem i fem kategorier: Dela, återanvända, underhålla, reparera och återvinna. Av de 63 tillverkare vars webbsidor granskades var Houdini det enda företag som har ett minst ett initiativ i varje kategori. Hur tänker Gustav Hedström, affärsutvecklare på Houdini, kring det?
På detta webbinarium presenterades resultaten från kartläggningen om cirkulära initiativ i friluftsbranschen. Vi berättade också om Mistra Sport & Outdoors, vars syfte är att skapa kunskap och lösningar för ökad hållbarhet inom idrotten och friluftslivet. Sist men inte minst bjöd vi in Gustav Hedström, affärsutvecklare på Houidini, för ett samtal om resultaten.
Titta på webbinariet "Cirkulära initiativ i friluftsbranschen" (inspelning)