Nytt faktablad: Hållbar förvaltning av snöskoter i fjällen

Tis 10 dec. 2024 22:14

Rosemarie Ankre, Fredrik Olausson och Sandra Wall-Reinius forskar om hållbar förvaltning av motoriserat friluftsliv inom Mistra Sport & Outdoors. Nu släpper de ett faktablad som underlag och inspiration för myndigheter, offentlig sektor, skoterföreningar och andra som arbetar med snöskoterfrågor.

Kollage med fyra bilder: En bild med ett snötäckt fjällandskap med en skoterled och ledkryss, en kvinna med brunt hår och vit blus, en man med blont hår och svart skjorta och en kvinna med blont hår och svart blus.
Rosemarie Ankre (högst upp), Fredrik Olausson (i mitten) och Sandra Wall-Reinius (längst ner) vill sprida metoder och framgångsexempel för att främja en hållbar förvaltning av motoriserat friluftsliv.

Hej Rosemarie Ankre! Varför har ni valt att göra en studie och ett faktablad om motoriserat friluftsliv och snöskoter?

– Just snöskoterfrågan och dess utmaningar identifierades som viktigt i samverkan med forskningsprojektets lärandegrupp som bestod av olika representanter från Jämtlands kommuner, länsstyrelse samt sport och turism. Användningen av snöskotrar i norra Sverige ökar både på och utanför leder och det har en negativ påverkan på miljön och skapar både buller, störningar och markskador. Samtidigt är snöskotern en viktig del av friluftslivet med möjligheter för både lokalinvånare och företagande. Det är också en komplex fråga med olika intressen på lokal, regional och nationell nivå. Med studien så ville vi identifiera metoder för att främja hållbar förvaltning av motoriserat friluftsliv och visa på olika framgångsfaktorer som vi fick fram genom vår workshop.

Hur gick studien till?

– Vi gjorde en workshop med 15 representanter från bland annat Länsstyrelsen Jämtland, Naturvårdsverket, Trafikverket, Sametinget, LRF, flera fjällkommuner och skoterorganisationer. Under workshopen hade vi en öppen dialog och diskuterade olika erfarenheter och förutsättningar, gemensamma utmaningar och möjliga lösningar för att hantera konsekvenser av snöskoteråkning. Bland annat var Frostvikens Skoterklubb på plats och berättade om sina erfarenheter utifrån ett projekt där de i samarbete med olika aktörer har skapat en flexibel zonering för friåkning.

Vad kom ni fram till?

– Att det är viktigt att inkludera olika intressen, behov och perspektiv i arbetet, och deltagarna lyfte möjligheten att kunna mötas och diskutera på samma nivå som nödvändigt för att utveckla ett hållbart motoriserat friluftsliv. En av utmaningarna är bristande kunskap och samarbete mellan kommuner och länsstyrelsen, tillämpningen av terrängkörningslagen och brist på tid och resurser. En annan viktig insikt är att kommunen som samordnare är av stor betydelse – inte minst gällande det juridiska. Det är också viktigt med regelbunden kommunikation på alla nivåer.

Vad hoppas ni att faktabladet ska bidra med?

– Ett mål är att ge insikter, tips och råd för att minimera framtida negativa miljöpåverkningar och intressekonflikter, och för att skapa bättre förutsättningar för en hållbar förvaltning av motoriserat friluftsliv. Vi vill gärna visa på dels den konkreta betydelsen av att mötas som vi gjorde i samband med vår workshop, dels att det är viktigt att skapa dialog och tillit genom att mötas på lika villkor i de här frågorna. 

Ni presenterade studien och faktabladet på konferensen Forskning i friluft i Oslo i november. Hur togs det emot?

– Ja, vi deltog med en presentation om snöskoteråkning i planering och förvaltning utifrån den workshop med olika aktörer som faktabladet också bygger på. I Norge pågår just nu en utredning av deras motsvarighet till terrängkörningslagen, vilket gjorde vårt arbete relevant. Utvecklingen i Norge understryker också vikten av att dra lärdomar från hur dessa utmaningar har hanterats i Sverige. Samtidigt pågår det, precis som i vissa delar av Sverige, en diskussion om snöskoteråkning kan klassas som friluftsliv.

Här kan du läsa faktabladet "Tillsammans för en hållbar förvaltning av motoriserat friluftsliv: Snöskoter i fjällen"

Sidan uppdaterades 2024-12-18